Een burn-out en sporten...

Een burn-out en sporten een goed idee?

Nee absoluut niet als je het mij vraagt. Maar waarom dan niet?
 
Wanneer je een burn-out hebt (en zeker in het begin of als je er midden in zit) ben je vaak niet alleen mentaal moe, maar is je lichaam ook ontzettend moe. Jouw lichaam heeft op zo’n moment de energie nodig voor andere dingen. Om überhaupt de dag door te komen bijvoorbeeld.
Fanatiek sporten is dan geen goed idee.
 
“Maar Lin, ik zit in een burn-out en hoor dat ik juist moet gaan bewegen…”.
 
Ja bewegen is goed. Bewegen is altijd goed. Zeker als je in een burn-out zit, is bewegen een must. Maar er zit een verschil tussen bewegen en sporten.
 
Bewegen, zoals wandelen of fietsen in een normaal tempo, zorgt voor meer rust in je hoofd en geeft energie. Nu zitten de meeste mensen veel in hun hoofd, maar zeker bij een burn-out is dat nog vaker het geval.
 
Sporten kan daar ook voor zorgen, maar als je al weinig energie hebt, is het niet aan te raden je kostbare energie daar aan te besteden. Jouw lichaam krijgt dan namelijk niet de tijd om goed te herstellen van jouw burn-out.
 
Wat daarnaast goed is om te weten is dat je lichaam en je mind met elkaar in verbinding staan.
 
Ga maar eens na bij jezelf.
 
Wanneer jij lichamelijk moe bent (of wanneer je ziek bent bijvoorbeeld) ben je vaak emotioneel ook wat minder stabiel en komen er sneller negatieve gedachten naar boven.
 
Als je vol energie bent, ben je vaak emotioneel veel meer in balans en heb je vaak meer positieve gedachten.
 
Het is dus ontzettend belangrijk om te zorgen dat je energieniveau omhoog gaat.
 
Dat kan op verschillende manieren en normaal gesproken wanneer jij goed in je vel zit, zou ik je zeker aanraden om te sporten. Echter wanneer je lichamelijk moe bent en/of in een burn-out zit dus niet.
 
Ben je lichamelijk moe en/of zit je in een burn-out? Dan blijft het belangrijk om te bewegen. Ga dan, zoals gezegd, wandelen of fietsen op een normaal tempo of ga lekker zwemmen bijvoorbeeld.
 
Daarnaast is het belangrijk om extra goed voor jezelf te zorgen door middel van gezond(er) eten (veel als in echt heel veel groente en wat fruit is sowieso een must), zorgen voor voldoende ontspanning, zorgen voor een goed dag/nacht ritme enzovoort.
 
Dat is altijd belangrijk, maar zeker als je om wat voor reden dan ook niet zo goed in je vel zit. Juist dan is het extra belangrijk en juist dan doen veel mensen het niet. Want dat kost vaak ook weer energie. Maar echt doe jezelf, je lichaam en dus ook je mind een groot plezier en geef jezelf op zo’n moment een schop onder je prachtige poeperd en maak die gezonde maaltijd. Ga even wandelen of ga mediteren en ga op tijd naar bed, maar zorg dat je ook op een redelijk normale tijd weer opstaat. Zorg voor een ritme. En het allerbelangrijkste, luister naar jezelf. Luister naar jouw lichaam en geef jouw lichaam wat het nodig heeft.