Wandelen (of überhaupt bewegen) is goed voor je gezondheid. Niet alleen voor je lichamelijke gezondheid, ook voor je mentale gezondheid.

Toen ik op mijn 30ste met een burn-out thuis kwam te zitten, raadde mijn psych aan om te gaan wandelen. Ik vond het helemaal niets, maar ging uiteindelijk toch. Ik begon het steeds prettiger te vinden om te wandelen, want het zorgde ervoor dat er weer ruimte ontstond in mijn hoofd. Nu kan ik mij niet meer voorstellen dat ik het ooit niet leuk vond. Heerlijk vind ik het, alleen, met manlief of met een vriendin. Dat is ook een reden waarom ik wandelcoaching ben gaan doen. Zo fijn om op die manier aan het werk te zijn.

Problemen zijn wellicht niet meteen opgelost als je een halfuurtje per dag gaat wandelen, maar het zorgt er wel voor dat je stress niveau naar beneden gaat. Ook zorgt het ervoor dat je vaak op een andere manier naar je probleem gaat kijken en op die manier een oplossing kunt vinden of een andere aanpak. Wandelen zorgt ervoor dat je creatiever gaat denken.

Alleen al 20 minuten bewegen per dag (wandelen, fietsen, zwemmen) zorgt er al voor dat de kans op het ontwikkelen van een depressie met een derde daalt.

Wat ik vaak zie is dat wanneer mensen (vooral vrouwen) een probleem hebben, niet lekker in hun vel zitten en even niet meer weten wat ze moeten doen, op de bank gaan zitten en er niet meer afkomen. Ze zetten hun energie vast. Het stroomt niet meer. Ze zitten compleet vast in hun hoofd. Juist bewegen zorgt ervoor dat de energie weer gaat stromen. Dus beweeg, zeker wanneer je je down voelt, wanneer je zit te malen. Ga wandelen, ga fietsen, ga dansen of spring. Het maakt niet uit wat je doet, maar beweeg!!

Dit vind je misschien ook interessant...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.